Jak zlepšit techniku jízdy?
V tomto clanku se muzes dozvedet par tipu jak to udelat, pokud chces jezdit rychle a pritom nepadat.
Cim jedes rychleji, tim
1/ musis koukat dal pred sebe abys mohl/a vcas reagovat na to co se tam stane resp deje. Koukej co nejdal pred sebe a pri tom sleduj nerovnosti a hledej nejlepsi cestu
2/ je potreba drzet pevneji riditka - ne krecovite, ale pevne, aby ti nejaka nerovnost je nevyrvala z ruky - to je prusvih. Lokty mirne pokrceny a zadek ve vzduchu tesne nad zadni hranou sedatka.
3/ je pri brzdeni cely Tvy telo vic tlaceny nad predni kolo - musis se zaprit rukama, aby te brzdna sila zpusobena zpomalenim nepretlacila pred predni kolo. Kdyz budes důsledny/a neni skoro mozny prepadnout pred predni kolo. Casem se da vybudovat reflex, ze pri brzdeni automaticky zpevnis ruce a vystrcis cely kolo co pred sebe (adekvatne ryhclosti jizdy a intenzite brzdeni).
4/ musis pri brzdeni vic a citliveji pracovat s predni brzdou – predni kolo nesmi uklouznout (kdyz uklouzne, je potreba povolit brzdu aby se zase chytlo - a to okamzite!!)
Kazda zatacka ma jinou de facto "maximalni rychlost" kterou ji muzes projet a kdyz ji prekrocis tak Ti ujede kolo - vetsinou predni, takze se ryhclost musis zkorigovat brzdenim driv nez zacnes zatacet.
Ta rychlost, na kterou musis svou rychlost upravit pred vjezdem do zatacky, je dana:
1/ kvalitou povrchu (asfalt nebo pisek nerovnosti)
2/ radiusem zatacky
Pokus jsi již v zatáčce, je potreba moc nebrzdit, nezpomalovat ani nezrychlovat a ani uz nemenit prutce smer - drzet konstantni zatoceni predniho kola.
Ještě pro jistotu zopakuji nejdulezitejsi bezpecnostni pokyny pro jezdeni na kole:
Vzdy hledet pred sebe na trasu jizdy (a nekoukat se jak hezky se rysujou svaly na stehnech nebo otaci predni naba).
Byt schopen/na vždy zabrzdit na takovou vzdálenost na kterou je videt. A naopak, videt vzdy tak daleko pred sebe na takovou vzdalenst, na kterou jsme schopni bezpecne zabrzdit.
Predpokladat, ze kdekoli muze z pozakrovi nebo z pozazidky vybehnout nejaky zivocich , ktereho nechceme nebo nesmime prejet.
Prilnavost pneumatiky na povrchu po kterem jedeme je naprosto bazální parametr bezpecne jizdy. "Cteni" povrchu je umeni, ktere vyzaduje cvik a zkouseni.
To jsou zakladni dulezity veci.
Jestli ti maji tyhle navody pomoct, precti to nekolikrat - nauc se to nazpamet a dodrzuj to - jsou to pokyny zjisteny zkusenostma a lety jezdeni. Funguje to.